• Ha insistit en fer ús de la mascareta en les terrasses de bars i restaurants i ha anunciat que el Govern estudia el tancament dels parcs infantils per evitar aglomeracions

 

  • També ha recomanat no viatjar a Madrid “si no es tracta d’un cas excepcional i es prenen totes les mesures de prudència”

 

  • Ha fet aquestes declaracions en el balanç de la campanya realitzada pel Govern i Creu Roja, que aquest estiu ha sensibilitzat 80.000 joves davant la Covid-19 en entorns d’oci

 

 El president de la Generalitat, Quim Torra, ha apel·lat novament aquest migdia a què la ciutadania “faci un esforç de superació i de responsabilitat” i extremi les precaucions davant la Covid-19. “No anem bé”, ha deixat clar el cap del Govern, que ha explicat que el risc de rebrot està tornant a pujar i ja hi ha més de 2.000 nens confinats, que tot i que “només són el 2% del total dels centres, és probable que acabem la setmana amb 200 grups confinats”.

Davant d’aquesta situació, el cap de l’Executiu ha fet una crida a la responsabilitat i a reduir al màxim les trobades de més de deu persones. “Hem de baixar el ritme social per poder mantenir el ritme laboral, escolar i cultural que necessitem com a país”, ha manifestat el cap del Govern, que també ha demanat que eines com el teletreball s’aprofitin “al màxim”. A més, també ha insistit en què l’ús de la mascareta en les terrasses de bars i restaurants “és obligatori”, “ja que és en aquest espai de socialització on hi ha el major risc per a la ciutadania” i ha anunciat que, juntament amb la consellera de la Presidència, es reunirà amb el gremi de restauradors i aquelles persones que formen part de la família de la restauració, així com els consellers d’Interior i de Salut.

El cap de l’Executiu també ha afirmat que el Govern es planteja el tancament dels parcs infantils per les aglomeracions que s’hi produeixen i ha demanat suport als consistoris perquè ajudin a conscienciar la població.

Recomanació de no viatjar a Madrid

El president Torra també ha explicat que la seva preocupació per la situació de Madrid “és màxima”, i ha recomanat als catalans no viatjar a Madrid, “si no és per un cas excepcional i amb totes les mesures de prudència”. A més, també ha demanat a la presidència de la Comunitat de Madrid “que no es permeti sortir ni viatjar a Madrid, si no es té la certesa que la persona no té cap símptoma de la malaltia de la Covid-19”. En aquest sentit, el Govern s’ha posat en contacte amb Aena i Adif perquè en totes les estacions de Catalunya amb trànsit a Madrid i a l’aeroport de Barcelona es facin controls de temperatura als viatgers que procedeixin d’aquesta comunitat. “No entenc com no s’han pres mesures molt més estrictes atesa la situació que viu aquell territori”, ha afirmat, i ha posat a la seva disposició els equips tècnics d’experts de Catalunya.

La Creu Roja i el Govern han sensibilitzat 80.000 joves per prevenir la Covid-19 en entorns d’oci

El cap de l’Executiu, acompanyat de la consellera de la Presidència, Meritxell Budó, ha encapçalat aquest migdia l’acte de balanç de la campanya que ha dut a terme aquest estiu el Govern amb la Creu Roja i que ha sensibilitzat 80.000 joves per prevenir la Covid-19 en entorns d’oci.

Aquesta campanya de sensibilització, encarregada pel Departament de la Presidència a l’entitat, va començar el passat 5 d’agost i ha desplegat fins el 15 de setembre un miler de joves arreu de Catalunya, entre voluntaris i treballadors, per a informar altres joves sobre l’ús correcte de la mascareta, mantenir les distàncies de seguretat o fer un bon rentat de mans. A més, també s’ha realitzat un qüestionari a les persones sensibilitzades per tal de copsar la percepció de risc dels joves.

La campanya ha arribat a més de 114.000 persones, 77.356 de les quals han estat sensibilitzades per tal de reduir els contagis de coronavirus entre aquest col·lectiu. Els informadors i informadores han repartit 70.282 mascaretes.

En total, s’ha intervingut en 19.721 grups de joves, d’edats compreses entre els 16 i els 23 anys majoritàriament. El 63,05% del total d’observats, s’han mostrat oberts a la sensibilització. Convé ressaltar que aquesta dada fluctua notòriament segons el municipi on s’ha dut a terme la campanya. A tall d’exemple, els joves de les demarcacions de Tarragona, Lleida i Girona han estat més receptius. Més del 70% de les persones a qui se’ls ha proposat fer l’acció, han acceptat ser sensibilitzades. En canvi, a la demarcació de Barcelona ha estat més difícil apropar-se al jovent i només un 54,79% han volgut participar-hi.

Val a dir que l’actitud dels joves respecte la intervenció ha estat positiva. La primera setmana va ser de 4,35 punts en una escala de 5 i la darrera ha pujat unes dècimes més, fins als 4,64 punts.

Creix l’ús correcte de la mascareta

Cal destacar que al llarg de les setmanes, el seguiment de les recomanacions per part dels joves ha anat en augment. Pel que fa a l’ús de la mascareta, la primera setmana d’intervenció només el 37% del total de persones observades l’usaven correctament, mentre que la darrera setmana, ho feien un 53,7%. Justament, l’ús de la mascareta ha estat un dels dubtes més freqüents entre el jovent, una qüestió que els joves informadors de la Creu Roja han ajudat a resoldre.

En aquesta qüestió també es perceben matisos segons cada municipi o demarcació. El 66,6% dels joves de la demarcació de Tarragona que s’han observat duien la mascareta ben posada, per darrere es troba Lleida amb un 50,9% dels joves i després Girona (44%) i Barcelona (42,7%).

Coneixement majoritari de la normativa

En la mateixa línia, ha ascendit el coneixement de la normativa per prevenir la Covid-19. Els últims dies, el 78,26% de les persones asseguraven conèixer-la. Pel que fa a qüestions més concretes, la majoria (89,53%) saben que la normativa s’aplica a tota Catalunya i el 97,68% que deu és el màxim de persones amb les quals poden reunir-se.

Així mateix, cal esmentar que, majoritàriament, els joves es perceben com a principals portadors de la Covid-19. Es tracta d’una dada que els interpel·la directament i des de la Creu Roja s’ha treballat amb ells mateixos, a peu de carrer, perquè s’impliquin a l’hora de reduir el nombre de contagis tot seguint les recomanacions sanitàries.

La campanya promoguda pel Departament de la Presidència de la Generalitat de Catalunya i duta a terme per la Creu Roja ha arribat a 45 municipis de Catalunya: Barcelona (21), Girona (9), Tarragona (8) i Lleida (7). Des de la Creu Roja s’han mobilitzat 721 persones i s’han activat 100 equips.

Totes les dades recollides durant la campanya es poden consultar en temps real a través d’una aplicació en línia, dins la pàgina web de la Creu Roja: www.creuroja.org/InformadorsJovesCovid

#COVIDspoiler, ara a les aules

Paral·lelament, s’ha dut a terme una campanya de sensibilització a les xarxes socials, un espai amb una alta presència de gent jove. Des dels comptes oficials de la Creu Roja a Catalunya i des de les assemblees locals, tant a Twitter, Facebook, Instagram i Tik tok, s’han publicat missatges per sensibilitzar a la població més jove.

Els continguts han aconseguit més de 10 milions d’impressions. Ara la campanya continuarà a les xarxes socials dues setmanes més per tal de seguir conscienciant de la normativa i les recomanacions per aturar els contagis de la Covid-19  a través de l’etiqueta #COVIDspoiler, en l’entorn escolar i universitari.

A l’acte de balanç celebrat aquest migdia també hi ha participat el president de Creu Roja, Josep Quitet; el coordinador del projecte, Enric Morist, i un dels joves que hi ha treballat.