- El Govern ha presentat aquest matí el pla d’actuacions per impulsar la Regió Mundial de la Gastronomia 2025, que posicionarà Catalunya internacionalment com a destí gastronòmic de valor
- Les més de 50 actuacions que s’han programat fins ara han de permetre reflectir el model i els valors gastronòmics que han dut Catalunya a ser la primera regió europea reconeguda amb aquesta distinció
- En l’acte, el president ha defensat que el sector pesquer català “és un exemple de bones pràctiques” i ha demanat a la Unió Europea que “reconsideri unes limitacions que poden ofegar el sector”
El president de la Generalitat, Salvador Illa, ha destacat aquest migdia que la designació de Catalunya com a Regió Mundial de la Gastronomia 2025 és “una gran oportunitat” que cal aprofitar I, per això, el Govern hi està “compromès a fons”, amb un programa “sense precedents” que comptarà amb 50 actuacions arreu del territori català i a escala internacional.
“La gastronomia és una de les principals fortaleses i patrimonis de Catalunya i avui Catalunya viu el millor moment gastronòmic de la seva història, el de major reconeixement internacional”, ha assegurat Illa. “Si avui Catalunya és la primera regió a ser reconeguda com a Regió Mundial de la Gastronomia 2025 és perquè ens ho hem guanyat a pols, gràcies a l’esforç i al talent, sobretot de tots vosaltres”, ha afegit, dirigint-se a tots els professionals vinculats al sector que han assistit a l’acte.
Illa ha destacat el caràcter únic de Catalunya, que avui concentra tres dels restaurants distingits com els millors del món, i on la gastronomia “va molt més enllà de la cuina: és identitat, és cultura, és germanor, és història i és futur, és salut i és solidaritat. És una manera de viure i de ser”.
El programa que ha presentat el Govern comptarà amb un pressupost inicial de 15 milions d’euros, amb l’objectiu de posicionar Catalunya com un gran referent mundial en alimentació i turisme enogastronòmic. En aquest sentit, el cap de l’Executiu ha destacat que cal aprofitar la designació com a Regió Mundial de la Gastronomia 2025 per “mostrar a tot el món la millor versió de Catalunya”. “Sorprenguem i enamorem al món sencer a través de la nostra cuina. Mostrem de tot el que som capaços els catalans quan ens hi posem de debò”, ha defensat. I ha apuntat que també servirà per “donar el valor que es mereix la nostra gastronomia de portes endins”.
Suport al sector pesquer
En l’acte, el president també ha volgut donar suport al sector pesquer català assegurant que “és un exemple de bones pràctiques: respectuosos amb el mar, complint amb el deure, fent els deures per tenir cura de l’ecosistema marí i treballant per a la recuperació de les poblacions de peixos”. Per aquest motiu, ha demanat a la Unió Europa que “reconsideri unes limitacions que poden ofegar el sector” i ha destacat que el Govern “està i estarà al costat dels pescadors catalans”. “Defensarem el nostre sector pesquer perquè és un patrimoni essencial de la nostra prosperitat, defensarem llocs de treball i defensarem l’alt valor que representa per a tot el país”, ha reblat.
Un programa amb 50 actuacions
El conseller d’Empresa i Treball, Miquel Sàmper, i el conseller d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, Òscar Ordeig, han desgranat durant l’acte, que s’ha celebrat al Time Out Market, algunes de les principals propostes que es promouran per fer valer la producció alimentària, la cuina catalana i Catalunya com a destinació turística de qualitat durant l’acte inaugural.
“Catalunya ha fet una aposta decidida pel turisme enogastronòmic, un sector estratègic per al desenvolupament del país, tant per l’impacte econòmic que genera com pel fet de contribuir a la desestacionalització i desconcentració del turisme. A més, aquest tipus de visitant genera un 20% més de despesa que el turista convencional”, ha explicat el conseller Sàmper. Pel representant del Departament d’Empresa i Treball, “la Regió Mundial de la Gastronomia ens ha de servir per reforçar el perfil del turista responsable que volem per a Catalunya, un visitant que se senti resident temporal i que sigui respectuós amb la destinació”.
Per la seva part, el conseller Ordeig ha manifestat que “Catalunya vol respondre a la responsabilitat de ser la primera regió europea reconeguda amb la distinció Regió Mundial de la Gastronomia, un projecte conjunt i participatiu, on tots els sectors implicats han de poder sentir-se identificats i formar-ne part activa”. En aquest sentit, el titular d’Agricultura ha afirmat que “per preservar aquest teixit gastronòmic viu i ric, és imperatiu centrar-se en la primera baula de la cadena de valor: els pagesos, ramaders, pescadors i elaboradors d'aliments que proveeixen dels aliments que són els protagonistes de la cuina catalana”.
Principals actuacions per posicionar Catalunya com a referent de l’alimentació i el turisme enogastronòmic
Entre les actuacions que es promouran l’any vinent amb l’objectiu de reflectir el model i els valors gastronòmics que han dut Catalunya a ser la primera regió europea reconeguda amb aquesta distinció, destaca la posada en marxa d’un Programa d’educació alimentària amb l’objectiu de promoure la cuina catalana i la dieta mediterrània com a motors de qualitat i salut a les escoles. Es plantegen tallers de cuina catalana liderats per alumnes de cicles formatius superiors de cuina i adreçats als alumnes d’ESO en una prova pilot de 12 escoles.
Catalunya tindrà una sèrie de ficció de primer nivell en què es destacarà la seva riquesa culinària i paisatgística tant a escala local com internacional. Serà una producció de 3Cat que s'enregistrarà l’any vinent i s’estrenarà el 2026 a 3Cat i altres canals i plataformes internacionals.
S’impulsarà el projecte 12 mesos, 12 paisatges gastronòmics per tal de mostrar la diversitat territorial que hi ha a Catalunya a través de la seva riquesa culinària al llarg de l’any. L’objectiu és que cada mes de l’any 2025 es dediqui a un paisatge gastronòmic específic, amb projectes dissenyats per les administracions locals. El sector vitivinícola català també es donarà a conèixer amb la iniciativa 12 mesos, 12 Denominacions d’Origen (DO), que té com a objectiu divulgar i reforçar el vi català amb DO. D’altra banda, amb l’actuació Els herois del rebost, es vol incentivar la col·laboració entre organitzacions professionals per promoure i posar en valor aliments de gastronomia catalana com l’oli d’oliva, la llet, el vi, la carn, la fruita, entre d’altres. Per exemple, en el cas de l’oli d’oliva es crearan els Premis Nacionals de l’Oli, es publicarà una Guia d’Olis de Catalunya i s’organitzarà una Mostra d’oli de nova temporada a Barcelona.
El programa Catalan Food implementarà actuacions internacionals de promoció del producte català al llarg de tot l’any i comptarà amb showcookings, tastos, promocions en punts de venda i experiències gastronòmiques en diferents mercats estratègics. El mes de setembre centrarà una gran part d’activitats de promoció exterior. Addicionalment, es faran diferents presentacions a l’Estat espanyol per donar a conèixer Catalunya com a destinació gastronòmica i la cuina catalana com a tret identitari i diferencial del territori.
L’any vinent tindrà lloc el llançament de la nova ruta enogastronòmica Tasta el Grand Tour de Catalunya que permetrà descobrir Catalunya a través del paladar seguint l’itinerari del Grand Tour de Catalunya. S’implementarà un sistema de senyalització d’aquesta ruta a més d’una quinzena de punts arreu del territori, a través de photospots (marcs fotogràfics) ubicats en llocs estratègics i emblemàtics. Aquests punts comptaran amb codis QR dinàmics amb informació de les experiències enogastronòmiques que es poden realitzar a la zona.
També es realitzarà elSom Gastronomia World Tour, un seguit de presentacions a diverses ciutats de l’estranger per promocionar Catalunya com a destinació de turisme enogastronòmic i posicionar-se com a referent en aquest tipus de turisme. El Workshop Catalunya ve de gust se centrarà a potenciar el turisme enogastronòmic català mitjançant un esdeveniment de networking entre venedors i compradors del sector, amb l'objectiu de donar suport a la comercialització de l'oferta enogastronòmica i posicionar Catalunya com una de les principals destinacions d'Europa en aquest àmbit.
Durant el 2025 s’implementarà un programa d’acompanyament professional a explotacions agroalimentàries per incrementar la professionalització i millorar la competitivitat de les explotacions que obren o vulguin obrir-se al públic. Aquest programa pretén ser una eina d’impuls i suport per a les explotacions agroalimentàries que participen o desitgen participar en la iniciativa Benvingut a Pagès (BaP), que l’any vinent celebrarà el seu desè aniversari.
En el marc de la Regió Mundial de la Gastronomia, Catalunya disposarà de nous espais immersius i noves infraestructures relacionades amb l’enogastronomia. D’una banda, l’Espai Vi. Centre d’Interpretació Enogastronòmica de Falset, situat en una antiga fàbrica, aquest espai permetrà orientar i informar les persones visitants i convidar-les a continuar descobrint l'excel·lència dels vins d’aquesta zona. D’altra banda, a l’Ametlla de Mar es crearà l’Espai Cuina i Mar, un centre enogastronòmic de formació, informació i difusió de la cuina del peix i marisc del territori per tal de contribuir a la sostenibilitat del sector de la pesca i l’aqüicultura, i atraure el turisme enogastronòmic al municipi, i per extensió al territori.
Dins les noves infraestructures que es crearan en el marc de la Regió Mundial de la Gastronomia hi ha el projecte Aula Blava: vaixell interpretatiu de la cultura de la pesca. Vinculat a l’Espai del Peix de Palamós, aquesta aula blava comptarà amb la implicació d’universitats i els actors principals de l'economia blava de la demarcació. També destaca la implantació d’un projecte agroturístic innovador al Parc agrari del Baix Llobregat basat en la promoció i difusió dels valors del parc i dels seus actors i productes a partir de la implementació d’una estratègia de màrqueting experiencial focalitzada en la masia Can Comas.
A més, s’ajudarà a potenciar el projecte Fruiturisme ja que comptarà amb un nou traçat per fer a peu o amb bicicleta d’11 quilòmetres entre els camps d’arbres fruiters d’Aitona. La Vall de Sió també comptarà amb una ruta gastronòmica que permetrà descobrir amb bicicleta el patrimoni gastronòmic de la zona (vinyes, oliveres, fruita, horta...). Es planteja la rehabilitació d’un edifici com a punt d’atenció al visitant, una zona d’aparcament de bicicletes, una zona de neteja i reparació de bicicletes, senyalització i un punt de càrrega de bicicleta elèctrica. Finalment, Collbató tindrà un camí experiencial de l’oli amb estacions interactives al voltant del paisatge de l’olivera com a eix vertebrador per crear un producte de senderisme i cicloturisme cultural.
La Regió Mundial de la Gastronomia és una iniciativa impulsada per l’Institut Internacional de Gastronomia, Cultura, Arts i Turisme (IGCAT). Té com a finalitat destacar i promoure aquelles regions que contribueixen activament en la millora de la qualitat de vida de la ciutadania, valorant les diferents cultures alimentàries, l'educació per a la salut i la sostenibilitat i la innovació gastronòmica. Es tracta d’un guardó que aporta credibilitat a les regions, ja que és atorgat per un jurat independent i internacional d'experts format per persones de diferents àmbits de competència com ara el turisme, la cultura, l'hostaleria i l'agricultura. El mes de juny de 2023, es va donar a conèixer que la candidatura catalana havia estat l’escollida per ostentar aquesta distinció l’any 2025.