1. El cap de l’executiu reitera la “confiança en el sistema educatiu català” tot i que assegura que “hi ha un camí de millora”
  2. L’objectiu de l’acord és identificar mesures destinades a millorar el rendiment de l'alumnat en competències bàsiques i revertir els resultats educatius a Catalunya.
  3. El projecte tindrà una durada de 4 anys (2025-2028)
  4. Serà un procés que comptarà amb la participació activa del conjunt de la comunitat educativa.
El president Illa i Andreas Sclheicher signen l'acord entre el Govern i l'OCDE (foto: Rubén Moreno)
El president Illa i Andreas Sclheicher signen l'acord entre el Govern i l'OCDE (foto: Rubén Moreno)
{"name":"2025/01/08/13/58/4f8e6be0-df06-4c8c-b1fa-5b59d04ee971.jpeg","author":"Rubén Moreno","type":"0","location":"0","weight":131761}

El president de la Generalitat de Catalunya, Salvador Illa; la Consellera d’Educació i Formació Professional, Esther Niubó; i el director d’Educació de l’OCDE, Andreas Schleicher, han signat avui el marc de l’acord de col·laboració entre els dos organismes i que té com a objectiu identificar mesures destinades a millorar el rendiment de l'alumnat en competències bàsiques i així assolir la reversió dels resultats educatius a Catalunya. Aquest conveni tindrà una durada de 4 anys i es desenvoluparà en 4 fases: una primera fase de diagnòstic i assessorament (2025); una segona d’implementació inicial de polítiques i seguiment (2026); una tercera de continuació de la implementació i seguiment (2027); i la quarta, difusió dels resultats (2028).

Durant l’acte de signatura, que s’ha celebrat aquest matí a l’escola Marta Mata del districte de Nou Barris de Barcelona, el president de la Generalitat, ha reiterat la seva “confiança en el sistema educatiu català”. De totes maneres, el president Illa ha instat a “no caure en el conformisme ni el cofoisme” i ha afirmat que “hi ha un camí de millora, un camí de millora que volem recórrer i que volem fer i per això signem aquest conveni de col·laboració amb l’OCDE”.

El president Illa a l'escola Marta Mata (foto: Rubén Moreno)
El president Illa a l'escola Marta Mata (foto: Rubén Moreno)
{"name":"2025/01/08/13/59/8a4c5a05-4a85-47f4-a129-605874aed3a1.jpeg","author":"Rubén Moreno","type":"0","location":"0","weight":135040}

Aquesta col·laboració de la Generalitat de Catalunya amb l'OCDE ha de permetre: identificar les mesures concretes orientades a millorar el sistema educatiu; disposar, atenent a l’expertesa de l’OCDE que incorpora les bones pràctiques apreses en altres països amb experiències rellevants, d’assessorament continuat per afavorir la presa de decisions al llarg de la legislatura; acompanyar el desplegament de les reformes de manera estratègica i identificar les mesures que es poden implementar a curt, mig i llarg termini; rebre orientacions concretes en els àmbits educatius on el Govern de la Generalitat és competent, i destacar aquells en què pot liderar les millores de manera coordinada amb el Govern d’Espanya, amb d’altres comunitats autònomes i amb el món local.

Aquest procés haurà de comptar necessàriament amb la participació activa del conjunt de la comunitat educativa per assegurar que les reformes responen a les necessitats reals dels centres i de l’alumnat, i que es genera un consens ampli sobre les accions a emprendre. Aquest enfocament participatiu no només reforçarà la legitimitat de les reformes, sinó que n’augmentarà les possibilitats d'èxit a llarg termini.

El president Illa i la consellera Niubó a l'escola Marta Mata (foto: Rubén Moreno)
El president Illa i la consellera Niubó a l'escola Marta Mata (foto: Rubén Moreno)
{"name":"2025/01/08/14/00/f90db38a-d8e0-40e3-8719-59890d9a8bdc.jpeg","author":"Rubén Moreno","type":"0","location":"0","weight":141005}

Els primers informes de part de l’OCDE arribaran el setembre de 2025, quan es presentarà un diagnòstic d'alt nivell per a ús intern de les autoritats educatives de Catalunya, on s’oferirà una visió estratègica dels aspectes clau i ajudarà a plantejar les polítiques educatives més immediates.

Segons el conveni que se signarà en les properes setmanes, l’OCDE elaborarà:

-un informe integral que proporcionarà tant un diagnòstic del sistema educatiu com recomanacions de polítiques educatives concretes (document que es publicarà).

  1. un document intern anomenat ‘Prioritats per a l'acció’ per a ús de les autoritats catalanes.
  2. un informe de seguiment complet a final de 2026 i 2027.
  3. un informe final que sintetitzarà els resultats del projecte, contribuint a l’intercanvi de coneixements a nivell nacional i internacional sobre les lliçons apreses per a la implementació de la reforma educativa.
El president Illa i la consellera Niubó reben Andreas Schleicher al Palau de la Generalitat (foto: Rubén Moreno)
El president Illa i la consellera Niubó reben Andreas Schleicher al Palau de la Generalitat (foto: Rubén Moreno)
{"name":"2025/01/08/14/01/df2dd8dc-977c-4892-9a7b-14c17d7ab7c1.jpeg","author":"Rubén Moreno","type":"0","location":"0","weight":158746}

Alhora, el Departament també compartirà les mesures a diversos agents del sistema educatiu català per tal de vetllar per l’enfocament d’aquestes i assegurar que aquestes mesures promoguin l'equitat i la inclusió, abordin les desigualtats i garanteixin que tot l’alumnat tingui accés a oportunitats educatives de qualitat, per, finalment, assolir la reversió dels resultats educatius a Catalunya.

El Departament donarà a conèixer experiències exitoses d’aula i es compartiran projectes de centres rellevants. Finalment, tot aquest intercanvi i transferència de coneixement s’anirà ampliant i escalant a mida que la diagnosi estigui més definida.

Es vol comptar amb l'amplia experiència de l'OCDE i sumar-la a l'experiència pròpia acumulada dintre del sistema educatiu català que també és molt valuosa. És en la combinació d'aquests dos coneixements que podrem dur a terme accions més precises i efectives per a la millora dels aprenentatges i dels resultats acadèmics.