1. El Govern licitarà la pròxima setmana les primeres obres i el material mòbil de la primera fase del tramvia del Camp de Tarragona, que entrarà en servei el primer trimestre de 2028
  2. Les actuacions vinculades a la primera fase, que discorrerà entre Cambrils, Salou i Vila-seca, comportaran una inversió total de 245 milions d'euros
  3. El sistema tramviari del Camp de Tarragona transformarà la mobilitat de la segona àrea metropolitana de Catalunya i desplegarà un gran eix per al transport públic i també per a bicicletes i vianants
El president durant el seu discurs. Autor: Jordi Bedmar
El president durant el seu discurs. Autor: Jordi Bedmar
{"name":"2025/01/19/15/48/4ee95a90-2e52-4cee-b698-4028c0304c81.jpg","author":"Jordi Bedmar","type":"0","location":"0","weight":117181}

El Govern de la Generalitat licitarà la pròxima setmana les primeres obres i el material mòbil de la primera fase del tramvia del Camp de Tarragona, entre Cambrils, Salou i Vila-seca. D’aquesta manera, el Govern fa un gran pas cap a la materialització d’una infraestructura estratègica, que ha de transformar la mobilitat i la cohesió urbana de la segona àrea metropolitana de Catalunya.

El president de la Generalitat, Salvador Illa, ha encapçalat aquest matí a Cambrils la presentació de la primera fase per fer realitat el TramCamp, “una reivindicació i una esperança llargament esperada per a tota la gent, viles i ciutats tarragonines que comencem a fer realitat”.

“El Camp de Tarragona no necessita polèmiques, necessita projectes. Tarragona importa i ens importa. I vull ser ben clar: Catalunya està en marxa. El Govern està en plena marxa. Tarragona està en marxa i el Tramvia del Camp de Tarragona està en marxa”, ha assegurat.

Acompanyat de la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, el president ha reivindicat que “el TramCamp és un projecte vital per a la prosperitat del Camp de Tarragona i, per tant, també per al conjunt de Catalunya”. Illa ha recordat que és la 2a àrea metropolitana de Catalunya “i volem que esdevingui una de les més importants de l’arc mediterrani”. “No ens ha de faltar ambició”, ha reblat.

“Aquest és el model de Catalunya: prosperitat compartida per a tota la societat i per a tots els territoris. Un país pròsper és aquell que crea oportunitats a totes les seves regions i les connecta amb transport públic. I Tarragona importa. Tarragona ens importa”, ha declarat.

Mapa{"name":"2025/01/19/15/49/1ece5b23-b019-4f46-ad87-bb94eeb64946.jpg","author":"Jordi Bedmar","type":"0","location":"0","weight":110512}

En el marc de les polítiques per a la descarbonització de la mobilitat i de potenciació del transport públic, el Govern està treballant per a desplegar un sistema tramviari al Camp de Tarragona. Un àmbit on viuen 325.000 persones, que compta amb una activitat econòmica de primer ordre, amb una de les àrees industrials i logístiques més importants del sud d’Europa i un sector turístic que atrau 3,6 milions de visitants cada any.

Donats el seu abast i característiques, el Govern està desenvolupant el tramvia del Camp de Tarragona per fases. La primera comprèn el tram entre Cambrils, Salou i Vila-seca, que vol donar resposta especialment a la demanda de transport públic en l’antic corredor ferroviari d’Adif per la costa. Els principals elements d’aquesta fase, que sumen una inversió prevista de 245 milions d’euros, són:

  1. Tram: Cambrils nord – Vila-seca Estació
  2. Longitud: 14 quilòmetres
  3. Estacions: 14
  4. Intercanviadors: 3
  5. Centre operatiu (tallers i cotxeres) a Vila-seca
  6. Configuració d’un eix cívic per a vianants i bicicletes
  7. Actuacions d’integració urbana al seu pas per Cambrils, Salou i Vila-seca
  8. Material mòbil: adquisició de set vehicles


Els treballs d’infraestructura

A partir de la setmana que ve, i durant aquest any, el Govern licitarà les obres corresponents als quatre projectes que inclouen els treballs d’infraestructura –inversió de prop de 180 milions d'euros:

Tramvia{"name":"2025/01/19/15/51/d3bc0c43-971e-48d4-9b47-700b4489e19a.jpg","author":"Gabinet de comunicació del president","type":"0","location":"0","weight":351820}
  1. Treballs previs i estructures entre Cambrils centre i Vila-seca Universitat: Les obres es licitaran la setmana que ve i començaran durant aquest estiu de 2025.
  2. Obra civil i instal·lacions Cambrils centre – Vila-seca Estació: Es licitaran l’estiu vinent.
  3. Centre Operatiu de Vila-seca: Es licitarà aquest estiu.
  4. Obra civil i instal·lacions del tram Cambrils nord-Cambrils centre: Es licitarà abans de final d’any.

Material mòbil

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), que serà l’operador del tramvia del Camp de Tarragona, licitarà la setmana que ve la construcció, el subministrament i el manteniment de 7 tramvies elèctrics per a la circulació del servei al tram entre Cambrils i Vila-seca. L’import de licitació inclourà l’adquisició dels vehicles (38,5 MEUR) i el seu manteniment durant un període de quinze anys.

Amb una longitud màxima de 40 metres, els tramvies tindran una capacitat de 210 persones i estaran adaptats a persones amb mobilitat reduïda. Comptaran amb un mínim de 50 seients, amb zones multifuncionals per a bicicletes o cotxets i amb espais amplis i zones lliures de pas i d’obstacles.

Els tramvies disposaran d’un sistema d’emmagatzematge d’energia embarcada que els permetrà circular en els trams sense catenària.


Integració urbana i eix cívic

En el disseny i definició de la infraestructura, el Govern està duent a terme un treball intens de concertació territorial per integrar aquest sistema tramviari en els entorns urbans. En aquest sentit, i pel que fa concretament a la primera fase, s’han previst complementàriament un conjunt d’actuacions d’urbanització i de configuració d’un eix per a facilitar la mobilitat a peu i en bicicleta en els municipis de Cambrils, Salou i Vila-seca. Aquestes actuacions les executarà cada Ajuntament i el Govern ha atorgat subvencions per un import total de 26,6 MEUR per al seu finançament.


Programació de la segona fase

PResentació TramCamp{"name":"2025/01/19/15/53/5ade216d-6c37-4989-855a-bc2db79b2b61.jpg","author":"Jordi Bedmar","type":"0","location":"0","weight":223261}

En paral·lel a les obres de la primera fase, la Generalitat també està treballant en la tramitació de la segona fase, que completarà el tramvia del Camp de Tarragona. Correspon a la connexió de Reus i Tarragona i l’accés a l’aeroport de Reus.

Actualment, el Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica està analitzant les propostes rebudes durant el procés d’informació pública dels estudis informatiu i impacte ambiental. Es preveu tancar aquesta anàlisi, juntament amb la tramitació ambiental, durant aquest any, i impulsar els projectes constructius a continuació, en coordinació amb els municipis i els ens territorials.


Aposta pel transport públic

Els objectius del tramvia del Camp de Tarragona són principalment: millorar la cobertura en transport públic en aquest àmbit, incentivar-ne l’ús, implantar un sistema integral que permeti l’intercanvi entre diversos modes de transport (rodalies, llarga distància, autobusos, vies ciclables, aeroport), així com connectar i relligar els principals nuclis urbans i àmbits d’activitat (centres hospitalaris, universitats, espais d’oci i turístics i indústries).

Quan estigui completament desplegat, aquest sistema constarà d’una xarxa de 46 quilòmetres, que unirà Tarragona i Reus, la Canonja i Vila-seca, que també donarà servei a la Costa Daurada, passant pels nuclis de Cambrils, Salou i Vila-seca, i que comptarà amb un ramal a l’aeroport de Reus.

Tindrà un total de 47 estacions, 10 de les quals seran intercanviadors, i es preveuen serveis tant interurbans com urbans. S’estima que beneficiarà a 9,5 milions d'usuaris anualment, amb una projecció de 12,8 milions de viatges quinze anys després de la seva posada en funcionament.