1. El president, acompanyat de la consellera de Cultura, ha encapçalat l’acte institucional de la cloenda de la commemoració de l’Any Taüll
  2. El cap de l’Executiu ha destacat “les bones xifres” de l’economia catalana, que el 2024 va créixer per sobre de l’espanyola, i ha assegurat que significa que “generem prosperitat”

El president de la Generalitat, Salvador Illa, ha reivindicat aquest matí la Vall de Boí com “un bon exemple de la Catalunya que hem de continuar construint: pròspera, equilibrada, respectuosa amb el paisatge i els seus pobles”. “Perquè els països amb més futur són els que tenen les arrels més sòlides”, ha assegurat.

El president, durant la seva intervenció en l'acte. Fotografies: Arnau Carbonell
El president, durant la seva intervenció en l'acte. Fotografies: Arnau Carbonell
{"name":"2025/02/07/15/30/704e2d40-ea75-48a9-ab1f-3b38a68f5dcf.jpg","author":"Arnau Carbonell","type":"0","location":"0","weight":115044}

Així ho ha declarat durant l’acte institucional de cloenda de la commemoració de l’Any Taüll, que ha presidit a l’Església de Sant Climent de Taüll, acompanyat de la consellera de Cultura, Sònia Hernández.

En el seu parlament, el president ha reivindicat “la història, els valors de l’humanisme cristià i l’art” que conflueixen en aquesta església, i també en tota la Vall, “per esdevenir patrimoni cultural, cívic, natural i econòmic per a tot el país”. I ha constatat que la preservació d’aquest patrimoni respon al caràcter català de “compartir la nostra profunda estima pel patrimoni i transformar-lo en generador de cohesió i prosperitat compartida”. “Respecte per al nostre passat, esperit emprenedor per projectar-lo al futur i crear oportunitats de progrés amb un turisme respectuós o amb un sector agrari i ramader adaptat als nous temps”, ha reblat.

Fotografia de grup{"name":"2025/02/07/15/31/744c508a-bbd9-4aa9-b53d-16aff9647398.jpg","author":"Arnau Carbonell","type":"0","location":"0","weight":151338}

En aquest sentit, ha destacat el “treball coordinat i col·laboratiu” entre les diferents institucions que han permès fer “molt bona feina” a la Vall de Boí. “Aquí tenim una bona mostra de com les institucions, ben gestionades, són un element indispensable per preservar el patrimoni i per generar prosperitat compartida arreu del país”, ha reivindicat.


Bones dades econòmiques

Durant la seva intervenció, el cap de l’Executiu també s’ha referit a les dades sobre el creixement de l’economia catalana de l’any 2024 que avui ha fet públiques l’IDESCAT.

Ha destacat que el PIB català “va créixer amb força, 4 dècimes per sobre de l’economia espanyola (3,6% davant de 3,2%), i 2,8 punts per sobre de la Unió Europea i de les principals economies del nostre entorn, com Alemanya, França o Itàlia”.

El president ha valorat que aquestes són “unes bones xifres”, que signifiquen que “generem prosperitat”. Una prosperitat, ha afegit, que “ha de servir, per exemple, per conservar el patrimoni de la Vall de Boí, o per destinar-ho al Centre del Romànic, o per dotar la comarca de l’Alta Ribagorça de més serveis, per millorar infraestructures viàries o fer altres actuacions que segueixin millorar aquesta vall”.

L’acte de cloenda de la commemoració de l’Any Taüll també ha comptat amb la presència del director general del Patrimoni Cultural, Joaquim Borràs, l’alcaldessa de la Vall de Boí, Sònia Bruguera, i altres autoritats i representants de la Diputació de Lleida, del Consell Comarcal de l'Alta Ribagorça, del Bisbat d'Urgell, així com d'historiadors, conservadors i restauradors, a més del veïnat de la Vall de Boí.


Resum de les actuacions i activitats de l’Any Taüll

La commemoració dels 900 anys de la consagració de les esglésies ha comptat amb un programa d’actuacions i activitats impulsat pel Departament de Cultura, l’Ajuntament de la Vall de Boí i el Consorci de Patrimoni Mundial de la Vall de Boí. Ha estat comissariat per l'arqueòleg i historiador Eduard Riu-Barrera.

Parlament{"name":"2025/02/07/15/31/39e0c33a-a0c1-40bf-8d0d-7b9127654f48.jpg","author":"Arnau Carbonell","type":"0","location":"0","weight":109375}

Una de les actuacions destacades en l’àmbit de la conservació i restauració ha estat la restauració i restitució del fragment de pintura mural de El Bany de Jesús, provinent de l’Església de Santa Maria de Taüll, que s’ha fitxat al mur de la nau central, utilitzant un sistema segur i reversible. Aquesta intervenció ha anat a càrrec del Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya (CRBMC).

S'han restaurat també dues lipsanoteques procedents de l’església de Sant Climent, ara exposades en el seu interior, que devien procedir d’un altar romànic desaparegut i que es van trobar en retirar l’actual mesa d’altar (segles XV i XVI) per tasques de conservació.

En l’àmbit de la investigació es va celebrar la Jornada “Les esglésies de Taüll: Reflexió i actuació” on es va presentar el “Corpus Taüll: Fonts per a la recerca de Sant Climent de Taüll”, un producte digital de consulta oberta que recull tota la documentació coneguda d’aquesta església. A les jornades també es van presentar estudis realitzats al banc de Sant Climent de Taüll, conservat a MNAC, així com la presentació del projecte de restauració integral del campanar de Sant Climent.

En el marc de la commemoració també s'ha reeditat la guia “Les esglésies romàniques de la Vall de Boí”; s'ha publicat el pòdcast “900 anys Taüll. Pedres, pintures, mirades”; s'ha posat en marxa una nova ruta guiada per la vall; s'ha celebrat l’acte “Lleida Canta pel Romànic”, en el què van participar més de 30 corals de Ponent; i han tingut lloc diverses propostes per dibuixar el patrimoni romànic de la Vall de Boí.


El projecte “Els ulls de la història”

Al nou Centre de Romànic de la Val de Boí, a Erill la Vall, el president i la consellera de Cultura han conegut el nou projecte “Els ulls de la història”, impulsat per l’Agència Catalana del Patrimoni Cultural.

Es tracta d'un projecte centrat en enfortir el caràcter social i potencial que té el patrimoni cultural català, i s’articula al voltant de 3 eixos: noves museografies als monuments, un programa pedagògic i un espai de promoció territorial al Palau Moja de Barcelona, l’“Espai Moja. Catalunya: Patrimoni viu”.

El Centre del Romànic és un dels 5 monuments on s’aplica aquest projecte, que el Govern impulsa per apropar el patrimoni cultural català i, en concret, els seus monuments, a la ciutadania. La novetat és fer-ho a través de nous relats que es transmeten des d’una visió transformadora, fent que les visites esdevinguin més atractives, inclusives i accessibles.

Els altres monuments que integren aquesta primera fase d'“Els ulls de la història”, i que ja han estat inaugurats durant el 2024, són el Conjunt Rupestre de la Roca dels Moros (El Cogul) i la Cartoixa d’Escaladei (La Morera de Montsant). El Castell de Miravet i el monestir de Sant Pere de Rodes ho faran durant el 2025.

La renovació museogràfica del Centre presenta una visió moderna i immersiva del conjunt romànic de la vall a través d'una combinació de tècniques tradicionals de museografia amb innovacions tecnològiques com la realitat virtual.

El projecte “Els ulls de la història” inclou també una guia multimèdia dissenyada per al públic general i una versió per al públic familiar, pensada per descobrir les esglésies del conjunt romànic.

El vídeo del projecte es pot veure en el següent enllaç: https://youtu.be/BssoWIeb3nw

1  

Fitxers adjunts

Dossier de premsa "Els ulls de la història"

Dossier de premsa "Els ulls de la història"
PDF | 1828358