- El cap de l’Executiu ha presentat aquest matí la proposta de millora i modernització de l’aeroport del Prat, fruit d’un acord entre el Govern de la Generalitat i el ministeri de Transports, amb el vistiplau d’Aena
- El projecte allarga 500 metres la denominada pista mar de l’aeroport i, alhora, impulsa diferents actuacions ambientals que permetran millorar substantivament el Delta del Llobregat
- A partir de l’acord, Aena impulsarà en els propers anys diverses actuacions a l’aeroport de Barcelona amb una inversió de 3.200 milions d’euros

Fruit d’un acord entre el Govern de la Generalitat i el ministeri de Transports, amb el vistiplau d’Aena, el cap de l’Executiu ha presentat una proposta “sòlida, consensuada i definitiva”, que “demostra que és compatible ampliar i modernitzar l’aeroport i fer-ho amb les màximes exigències ambientals”. En aquest sentit, Illa ha assegurat que la proposta compleix tots els requisits que es van autoimposar: respon a l’estratègia per millorar la competitivitat de Catalunya; “compleix amb el màxim rigor les mesures i les compensacions mediambientals” i, alhora, “potencia els aeroports de Girona i Reus i els regionals”.
Davant les dades que demostren que la infraestructura s’aproxima al límit de la seva capacitat, el president ha defensat la necessitat d’actuar perquè “l’aeroport és una infraestructura crucial per a la prosperitat de Catalunya, però també d’Espanya i d’Europa”.I ha afegit: “No podem perdre més temps i cal passar a l’acció per propiciar la millor solució possible. Si volem una Catalunya connectada, pròspera, cosmopolita, equitativa, competitiva i sostenible, necessitem un aeroport que ho faci possible. És una condició sine qua non”.
El projecte més equilibrat per assolir un hub intercontinental
La proposta que ha anunciat el president “allarga 500 metres la denominada pista mar de l’aeroport”, que és el mínim necessari per garantir vols intercontinentals amb avions de fuselatge ample i amb la mínima incidència possible en els espais d’interès natural.
Alhora, s’impulsen diferents actuacions ambientals que permetran millorar substantivament el Delta del Llobregat. D’una banda, es guanyen més de 250 ha d’espais renaturalitzats, que significa “multiplicar per deu la superfície afectada mediambientalment per l’allargament de la pista”. D’altra banda, es crea una anella verda a l’entorn de l’aeroport per garantir els usos agrícoles amb la protecció ambiental i també un fons ambiental, amb la voluntat que “l’aeroport i Aena reforcin apreciablement la preservació i la gestió de les àrees de valor ecològic del Delta del Llobregat”.
“Crec, honestament, que el projecte és, tècnicament, el millor i el més equilibrat d’entre els possibles per assolir un hub intercontinental. I estic molt satisfet de la gran ambició de les mesures i les compensacions mediambientals associades al projecte”, ha remarcat el president durant la seva intervenció.
Un cop assolit l’acord, que s’ha validat en la reunió de la Comissió tècnica per a la millora i modernització de l’aeroport que el president ha convocat aquest matí, ara s’haurà d’iniciar la redacció del nou Pla Director de l’aeroport i el procediment d’Avaluació Ambiental Estratègica associat a aquest pla. Superada aquesta fase, es procedirà a la redacció tècnica, arquitectònica i d’enginyeria del projecte i a la Declaració d’Impacte Ambiental de les diferents parts que el configuren. “La previsió és poder aprovar el Pla Director l’any 2028 per començar l’execució del projecte l’any 2030 i tenir-ho tot enllestit, si tot va bé, l’any 2033”, ha apuntat Illa.
El cap de l’Executiu també ha remarcat que, a partir de l’acord, Aena durà a terme diverses actuacions a l’aeroport de Barcelona que suposaran “una inversió de 3.200 milions d’euros”. Les més rellevants seran la remodelació de la terminal T1; la remodelació i actuacions de millora de la terminal T2; millores associades a la pista del mar, així com una “sortida ràpida” de la pista creuada; l’allargament de la pista del mar i el nou edifici de la terminal satèl·lit, la futura T1S, que també comportarà, amb la construcció d’un tren subterrani per a connectar-la amb la T1, una millora substancial per als viatgers.
Detalls de la proposta
La proposta del comitè es basa en la garantia de la competitivitat i l’eficiència verda. El treball s’ha centrat a garantir els vols intercontinentals per apostar per la internacionalització de l’economia catalana. A més, es preveu una aposta per una eficiència verda de l’entorn.
La millora de l’aeroport que es proposa passa perquè la pista 06R/24L, la més pròxima al mar, sigui simètrica amb TODA (longitud d’enlairament més la zona lliure d’obstacles) i TORA (longitud de pista declarada disponible pel recorregut en l’enlairament) idèntiques en longitud, és a dir, 3.160m. Aquesta configuració permet operar amb pistes segregades com en l’actualitat, realitzant tots els enlairaments per la pista del mar.
La proposta redueix 87 metres d’obra civil a la Ricarda respecte de l’alternativa inicial, gràcies a utilitzar part pavimentada de la RESA per enlairaments.
El projecte amb el qual s’ha treballat no afecta la llacuna del Remolar. Es farà una RESA de 240 m vegetal, parcialment pavimentada —un total de 60 m—. Amb tot es redueix 60 m l’obra civil respecte de l’alternativa inicial. Pel que fa a la Ricarda, es farà una RESA de 240 m vegetal, parcialment pavimentada, que requereix obra civil de 540 m i 180 m d’àrea vegetal compactada. El més destacat de la Ricarda és que, com que no es taparà totalment, es podrà adaptar geomètricament la llacuna i es mantindrà així la superfície de làmina d’aigua.
A més del disseny de la pista, el comitè també ha estudiat les millores ambientals que cal aplicar a l’aeroport per fer-lo competitiu, però també respectuós amb el medi ambient. Així, és previst establir un projecte ambiciós per minimitzar les emissions de CO₂, alineades als objectius europeus European Green Deal i AENA NET Zero 2030; es conciliarà l’ampliació de la pista amb la preservació dels hàbitats existents, minimitzant la transformació de sòls i garantint la funcionalitat mediambiental de les àrees adjacents.
Amb aquestes mesures es recuperaran les 90 operacions cada hora, però també s’incrementarà el silenci per als municipis del voltant de l’aeroport, fent compatible l’aeroport amb el port de Barcelona. El projecte pretén també potenciar els aeroports de Girona i Reus connectant-los ferroviàriament amb la ciutat de Barcelona, com a complementaris de l’aeroport, per reforçar el sistema aeroportuari català.
Dins del desenvolupament del futur aeroport s’inclouen tres grans eixos: 75 hectàrees d'e-comerce, 58 hectàrees de parc logístic i 49 hectàrees de ciutat aeroportuària amb hotels, oficines, comerç i restauració.