ContactaEN
event_note Nota de premsa

President Illa: "La millor manera de presentar-nos és a través de la nostra gastronomia"

  1. L’Agència Catalana de Turisme organitza un còctel gastronòmic per mostrar la singularitat i excel·lència de la cuina catalana amb el restaurant Disfrutar, considerat el millor del món
  2. La trobada ha permès projectar Catalunya com a destinació enogastronòmica de referència mundial, posicionant la cuina catalana com un element clau de la nostra identitat 
  3. El visitant xinés aprecia la riquesa de la gastronomia catalana i sovint prioritza destinacions amb una forta identitat gastronòmica


El president de la Generalitat, Salvador Illa, ha afirmat avui que “la millor manera de presentar-nos és a través de la nostra gastronomia”, perquè és “una expressió de la nostra identitat i de la nostra manera d’entendre el món”. “És temps d’estrènyer les relacions entre Catalunya i la Xina” ha assenyalat el president, que ha destacat que “aquest viatge vol reforçar aquesta voluntat de cooperació no només en l’àmbit econòmic, sinó també cultural, acadèmic, esportiu, tecnològic i intel·lectual”.

El cap de l’Executiu ha fet aquestes declaracions des de Pequín, en la celebració d’una trobada gastronòmica organitzada per l’Agència Catalana de Turisme, on Catalunya ha posat en valor la singularitat i l'excel·lència de la seva cuina. L’esdeveniment ha comptat amb la participació del restaurant Disfrutar, considerat el millor del món 2024 segons The World’s 50 Best Restaurants.

L’esdeveniment s’ha celebrat en el marc del programa Catalunya, Regió Mundial de la Gastronomia 2025, una iniciativa que està portant la cuina catalana a les principals capitals gastronòmiques del món i que el president ha destacat que està servint per “donar-nos a conèixer millor a través de la nostra gastronomia i reforçar els vincles amb la Xina”. Alhora, el programa ha reforçat els lligams amb el mercat xinès i ha posicionat la cuina catalana com un element central de promoció, amb l’objectiu de fidelitzar visitants i consolidar Catalunya com una destinació de referència basada en la qualitat, l’autenticitat i l’excel·lència.

Durant el seu discurs, el president Illa ha agraït “l’hospitalitat que ens han demostrat les autoritats xineses i el poble xinès, no només a nosaltres en aquest viatge, sinó també a les empreses i ciutadans catalans que fa temps que han decidit establir-se a la Xina”.

A més del president de la Generalitat, a l’acte també hi ha assistit el conseller d’Empresa i Treball, Miquel Sàmper, i la directora de l’Agència Catalana de Turisme, Arantxa Calvera. També hi han assistit 150 personalitats dels àmbits institucional, empresarial, cultural i científic.

Fotografia: Arnau Carbonell
Fotografia: Arnau Carbonell
{"uuid":"916c3eed-25bb-4884-9deb-d9353e7fccf9","name":"photo_5782847210214509182_y.jpg","author":"Arnau Carbonell","type":"0","location":"0"}


Un còctel per recórrer Catalunya a través dels sabors del Grand Tour

Els plats del còctel gastronòmic han estat concebuts com una experiència sensorial que ha permès recórrer Catalunya a través del paladar, seguint el fil conductor del Grand Tour de Catalunya, ruta circular que connecta els principals atractius de la destinació catalana. Cada proposta culinària ha representat un territori, una tradició o un producte emblemàtic, convidant el comensal a descobrir la diversitat i la riquesa gastronòmica catalana com si fos un viatge per les seves comarques. D’aquesta manera, el sopar s’ha convertit en una ruta de sabors que ha transportat els assistents per paisatges, cultures i identitats que defineixen Catalunya.

Des de propostes icòniques com el pa amb tomàquet, fuet i llonganissa, fins a plats mar i muntanya com el calamar farcit amb botifarra de perol i trinxat, cada creació no només ha estat una mostra de la riquesa de la cuina catalana, sinó també una experiència que demostra com la creativitat i el respecte pel producte poden conviure en harmonia, emocionant paladars i reivindicant la identitat culinària del país.

En aquest sentit, s’han pogut degustar versions creatives de la coca de recapte amb escalivada i anxoves de l’Escala o la croqueta de pollastre rostit a la catalana amb prunes i pinyons. Han brillat elaboracions com el suquet de rap amb cloïsses, els peus de porc amb múrgoles i gambes de Palamós o el caneló de vedella amb salsa trufada i cruixent de formatge, reinterpretacions que connecten amb la cuina festiva i casolana. Les postres, com la crema catalana amb carquinyoli o el pa amb xocolata i oli d’oliva, han tancat l’experiència amb un toc dolç i emotiu, evocant la memòria i la identitat gastronòmica del país.

El còctel gastronòmic ofert, que ha comptat amb el maridatge de vins de família Torres i cava Freixenet, i cervesa Damm, forma part del Catalonia’s Gastronomy World Tour dirigit al mercat internacional. L’objectiu d’aquesta gira és promoure el moment gastronòmic que viu Catalunya i posar en valor les més de 500 experiències enogastronòmiques que s’ofereixen al territori català. El tour va començar el mes de maig al Japó i farà parada també al Regne Unit, Mèxic i Estats Units.


El turista xinès, un visitant estratègic per a Catalunya: alta despesa, interès per la gastronomia i viatges durant tot l’any

El visitant xinès encaixa plenament amb els objectius estratègics de Catalunya com a destinació turística, ja que contribueix a la desconcentració territorial, la desestacionalització, la diversificació de l’oferta i l’increment de la despesa mitjana.

Aquest viatger es caracteritza per repartir les seves estades al llarg de tot l’any, sovint coincidint amb festivitats com l’Any Nou xinès o la Setmana Daurada, fet que contribueix a reduir la concentració turística durant l’estiu. A més, el turista xinès destaca per una despesa mitjana diària molt elevada, que suposa un impacte econòmic positiu i directe en sectors clau com la restauració, l’allotjament i el comerç local, aportant un valor afegit significatiu al territori.

Aquest perfil de viatger es caracteritza per l’interès en l’art, l’arquitectura, la natura i, sobretot, la gastronomia de qualitat. No només vol degustar plats icònics, sinó també entendre el relat i la cultura que hi ha al darrere, alineant-se així amb la proposta gastronòmica de Catalunya. Busca experiències autèntiques i personalitzades. 

Aquestes característiques fan que el mercat xinès sigui prioritari per a Catalunya, ja que contribueix a consolidar un model turístic sostenible, diversificat i de qualitat, reforçant la imatge internacional de la destinació com a referent cultural i gastronòmic de primer nivell.

En un context actual marcat per la incertesa en alguns mercats tradicionals, la diversificació esdevé més necessària que mai. Apostar per mercats com el xinès permet minimitzar riscos, garantir un flux turístic més estable al llarg de l’any i fomentar una presència internacional més equilibrada, sòlida i resilient.


Dades clau del turista xinès a Catalunya:

  1. Estacionalitat reduïda: només el 37,4% de les arribades es concentren a l’estiu, per sota de la mitjana general (43,7%).
  2. Viatges distribuïts durant tot l’any, especialment per festivitats com l’Any Nou xinès (febrer) i la Setmana Daurada (octubre).
  3. Despesa mitjana diària elevada: 511,4 €, més del doble de la mitjana general (211,4 €).
  4. Impacte econòmic positiu en restauració, allotjament i comerç local, amb alt valor afegit per al territori.