- El cap de l’Executiu s’ha reunit amb els responsables del Port de Shanghai, amb l’objectiu de reforçar els vincles amb el Port de Barcelona
- El president també mantindrà una trobada amb representants de la companyia aèria China Eastern, que al setembre impulsarà una nova ruta directa entre Barcelona i Shanghai
El Port de Barcelona i Shanghai International Port Group (SIPG) han signat avui un acord per reforçar les connexions entre ambdós ports i compartir coneixements en matèria de digitalització, estandardització i descarbonització del transport marítim.

El president de la Generalitat, Salvador Illa, ha explicat que l’acord signat “dona continuïtat a la ja important relació que tenen els dos ports i, sobretot, concentra esforços en treballar conjuntament per obtenir un corredor digital verd entre Shangai i Barcelona”. L’objectiu d’aquest corredor és “la descarbonització en el transport marítim”, per aconseguir que “hi hagi zero emissions des del punt d’inici fins al punt de destinació final”. Una “operació complexa”, tal i com ha assenyalat el president, que s’implementarà de forma progressiva, i que s’iniciarà amb la companyia Chery, que té un volum de comerç destacat entre Shangai i Barcelona.
L’acord ha estat rubricat pel president del Port de Barcelona, José Alberto Carbonell, i el seu homòleg del SIPG, Song Xiaodong, en el marc de la reunió conjunta que el Port de Barcelona i la Generalitat de Catalunya, representada pel president Salvador Illa, han fet amb els responsables del Port de Shanghai.
Aquesta col·laboració té com a objectiu consolidar la relació entre el Port de Barcelona i el Port de Shanghai, el port de contenidors més gran del món i pioner en el desenvolupament de l’automatització i el respecte al medi ambient. Amb aquesta idea, s’està treballant conjuntament per promocionar serveis portuaris i marítims entre Barcelona i Shanghai i desenvolupar solucions intel·ligents i sostenibles en matèria de digitalització i descarbonització, compartint experiències i bones pràctiques així com programes de formació conjunta, també en àrees com la gestió i la seguretat.
La signatura de l’acord suposa un pas més en la relació entre els dos ports, que l’any passat ja van acordar explorar oportunitats de col·laboració en àmbits com la innovació i la sostenibilitat. Un any després, aquest compromís ha cristal·litzat en un acord que concreta els objectius i marca el camí a seguir, amb iniciatives concretes per avançar en reptes com la descarbonització del transport marítim.
Green Shipping and Digital Corridor
En aquest sentit, els dos ports s’han compromès a desenvolupar un Green Shipping and Digital Corridor entre els ports de Shanghai i Barcelona, assegurant rutes marítimes cobertes per vaixells propulsats amb energia verda i desenvolupant les capacitats i la normativa per a subministrar aquests combustibles en ambdós ports, oferint serveis marítims neutres en emissions entre l’Extrem Orient i la Mediterrània.

L’acord també contempla la col·laboració en altres àmbits concrets en els que Barcelona i Shanghai ja són referents, com és el cas dels creuers. Ambdós ports establiran una col·laboració estratègica en aquest àmbit, coincidint amb la reactivació del mercat xinès. Finalment, també s’ha acordat la creació d’un grup de treball bilateral per definir prioritats i projectes específics, desenvolupant acords puntuals per a cada iniciativa.
Estreta relació comercial
La signatura de l’acord entre el Port de Barcelona i Shanghai International Port Group s’emmarca en l’estreta relació que el port català manté amb la Xina, el seu principal soci comercial i origen de pràcticament el 50% de les importacions que hi arriben, principalment productes electrònics, maquinària, tèxtils i bens de consum. Així mateix, els ports del país asiàtic són el destí del 10% de les exportacions realitzades a través del Port de Barcelona, incloent productes agroalimentaris, vi, productes farmacèutics i components d’automoció.
Les empreses xineses també tenen una presència destacada al Port de Barcelona, on fa més de 50 anys que la naviliera xinesa COSCO va fer la seva primera escala. La inversió més elevada, però, correspon a Hutchison Port Holdings, propietària majoritària de BEST, una de les dues grans terminals de contenidors del Port de Barcelona i la primera semiautomàtica d’Europa.
Els darrers anys, Barcelona també s’ha consolidat com la porta d’entrada dels vehicles xinesos a Europa, esdevenint un hub per a la distribució al mercat europeu, en gran part gràcies a la seva connectivitat i infraestructura avançada.
Reunió amb China Eastern
En el marc del viatge oficial a la Xina, el president de la Generalitat també es reunirà amb representants de China Eastern, una de les principals companyies aèries xineses, que, a partir del 26 setembre, tindrà una nova ruta directa entre Barcelona i Shanghai, amb una freqüència de quatre vols setmanals.
El cap de l’Executiu ha assenyalat davant els mitjans que, amb aquesta nova ruta, “tindrem ja quatre ciutats xineses amb connexió directa a Barcelona: Shanghai, Beijing, Shenzhen i Hong Kong”. “No és el punt final, perquè hem de seguir treballant per incrementar la connexió directa entre ciutats xineses i Barcelona, però és una fita important”, ha assegurat el president, que ha agraït a la companyia l’aposta per Barcelona.