ContactaEN
event_note Nota de premsa

President Illa: "El govern de Catalunya té com a prioritat connectar Catalunya cap endins i cap enfora"

  1. El president de la Generalitat ha encapçalat aquest matí la posada en marxa del nou carril bus de la B-23 d’entrada a Barcelona
  2. La infraestructura té 7 quilòmetres, entre Sant Feliu de Llobregat i l’avinguda Diagonal de Barcelona, i ha comportat una inversió de més de 20 MEUR
  3. L’actuació permetrà disminuir el temps de trajecte dels busos fins a 15 minuts i s’emmarca en l’estratègia del Govern per afavorir el transport públic

El president de la Generalitat, Salvador Illa, ha encapçalat aquest matí la posada en marxa del nou carril per autobusos d’entrada a Barcelona de la B-23, que avui ha entrat en funcionament. “El govern de Catalunya té com a prioritat connectar Catalunya, cap endins i cap enfora”, ha assegurat el cap de l’Executiu, i “connectar Catalunya és un element imprescindible perquè l'economia catalana sigui cada cop més competitiva i segueixi funcionant molt bé”.

El president en l'acte de posada en servei del nou carril. Autor: Arnau Carbonell
El president en l'acte de posada en servei del nou carril. Autor: Arnau Carbonell
{"uuid":"08bac2d2-3685-45f5-9a07-82340928c32d","name":"carril2.jpg","author":"Arnau Carbonell","type":"0","location":"0"}

L’obra, que va començar la primavera de 2023, ha abastat un tram de 7 quilòmetres de la B-23, entre la connexió amb l’A-2 a Sant Feliu de Llobregat i la intersecció de l’avinguda Diagonal amb l’avinguda Albert Bastardas, a Barcelona. En aquesta via, la Generalitat pretén afavorir la circulació dels autobusos interurbans i millorar la seva velocitat comercial i, d’aquesta manera, incentivar l’ús del transport públic.

“Aquesta infraestructura és una aposta pel transport públic i per la mobilitat sostenible”, ha assenyalat Illa, en la mesura en què el nou carril per autobusos “dona prioritat al transport col·lectiu per poder arribar a Barcelona, amb guanys de temps i d'eficiència”. En aquest sentit, el nou carril permetrà reduir el temps de trajecte fins a 15 minuts, en un corredor molt transitat.

La B-23 registra en aquest entorn una intensitat de trànsit de prop de 100.000 vehicles diaris i és un dels principals corredors d’accés a Barcelona en autobús; hi circulen un alt nombre de línies de bus interurbanes. Per aquest accés a Barcelona passen diàriament més de 700 expedicions de bus que es veuran beneficiades pel futur carril bus, amb al voltant de 4 milions de passatgers anuals. L’objectiu del nou carril és reduir en fins a 15 minuts el temps de recorregut dels busos interurbans amb origen Baix Llobregat, Bages, Vallès i Anoia.

Mapa{"uuid":"44671de2-d7b0-49c8-b862-09ae319636f2","name":"mapaB23.jpg","author":"Gabinet de comunicació del president","type":"0","location":"0"}

Aquesta actuació s’emmarca en l’estratègia del Govern de reduir la circulació de vehicles privats a l’àrea metropolitana de Barcelona mitjançant la millora de la competitivitat del transport públic. A més d’afavorir la circulació dels autobusos interurbans, el nou carril bus permetrà potenciar la intermodalitat amb altres modes de transport com el tramvia, el metro o altres xarxes de bus urbanes. Així, contribuirà a la reducció d’emissions de gasos amb efecte hivernacle i la millora de la qualitat de l’aire; es calcula que l’actuació permetrà estalviar en emissions 34 tones de CO2 anuals.

L’obra ha consistit en la formació d’un carril exclusiu per a l’autobús en sentit Barcelona aprofitant part de l’espai de la mitjana de la B-23. El nou carril té 3,5 metres d’amplada i se situa a l’esquerra dels carrils de circulació sentit Barcelona, amb els quals estarà separat mitjançant senyalització horitzontal. El nombre de carrils de circulació --dos o tres, segons el tram-- i la seva amplada s’han mantingut. Els autobusos hi poden accedir en qualsevol punt al llarg del recorregut.

Acord entre la Generalitat i l’Estat

Els treballs han suposat una inversió total de 20,8 MEUR, que ha comptat amb finançament europeu, i el president ho ha reivindicat com un exemple més de “col·laboració institucional” entre el govern d'Espanya, la Unió Europea i la Generalitat, “i tot en diàleg amb el món municipal, que reivindicava des de fa molt temps una millora d'aquest tipus”.

En aquest sentit, l’actuació s’emmarca en un acord entre la Generalitat i l’Estat, titular de la B-23, per a l’execució i finançament de l’obra. La Generalitat ha executat l’obra, finançada per part del Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible per mitjà dels fons Next Generation de la UE. El traspàs de l’Estat a la Generalitat de la infraestructura es materialitzarà formalment durant aquesta tardor.

4
Imatges