ContactaEN
event_note Nota de premsa

INFRAESTRUCTURES DE TRANSPORT PÚBLIC

Les obres de la nova estació d'autobusos de Lleida arriben al 50% d'execució

estació autobusos Lleida
Obres de la nova estació d'autobusos de Lleida, des de l'exterior
{"uuid":"3bcc2943-d99f-484b-a4ba-7d062d06f918","name":"portada EA.jpg","author":"DTER","type":"0","location":"0"}


  1. El Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica avança en la construcció de la instal·lació, que entrarà en funcionament el primer trimestre de 2026
  2. Ubicada al costat de l’estació de ferrocarril, potenciarà la intermodalitat amb el tren i altres modes de transport
  3. Amb una inversió de 38 MEUR, l’obra permetrà recuperar i donar un ús ciutadà a l’edifici dels Docs i donar resposta a una demanda que d’1,4 milions de viatges anuals


Les obres que el Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica està duent a terme per a construir una nova estació d’autobusos a Lleida avancen a bon ritme i han arribat al 50% d’execució. La nova instal·lació s’ubica a l’entorn de l’antiga farinera de la Meta i els Docs, al costat de l’estació de ferrocarril de Lleida. Les obres, que compten amb finançament del Fons Next Generation, suposen una inversió de 38 MEUR, una de les més importants del Departament en marxa a l’àmbit de Lleida. Es preveu que la nova estació entri en funcionament el primer trimestre de 2026.


Lleida registra anualment 1,4 milions de viatgers de més de 120 línies d’autobús, entre trajectes interurbans arreu de Catalunya, estatals i internacionals, i la ubicació de la nova estació permetrà potenciar la intermodalitat del transport públic. Aquesta nova estació, que ocuparà una superfície de prop de 12.500 m2, donarà resposta a la demanda de mobilitat actual i futura de la ciutat.

La instal·lació, que substituirà l’actual baixador del carrer Saracíbar, s’està construint al costat de l’estació del tren de la ciutat. Així, la nova estació facilitarà els intercanvis amb aquest mode de transport, potenciarà la mobilitat col·lectiva i proporcionarà uns serveis més moderns i de més qualitat a les persones usuàries.

Com a tret arquitectònic, cal remarcar que l’obra incorpora la nau dels Docs, exemple d’arquitectura industrial i bé cultural d’interès local, com a part de la nova estació d’autobusos, tot recuperant el seu valor, donant-li un ús ciutadà i minimitzant les intervencions a dur a terme. Així mateix, la construcció de la nova estació contribuirà a millorar urbanísticament aquest àmbit de la capital del Segrià.


Estat de les obres


Actualment, s’està treballant tant en la part d’obra nova com en la de rehabilitació de la nau dels Docs. Quant a l’obra de rehabilitació, s’està treballant en l’interior de l’edifici, on s’està completant l’acabat superficial de les voltes i les instal·lacions. S’hi ubicarà part de l’andana ,una zona de dependències i el vestíbul de l’estació que confronta amb la plaça Ramon Berenguer IV. 


La part nova consta de tres edificacions principals:


  1. Una part correspon a l’edifici de l’ampliació de les andanes, confrontant amb el carrer dels Comtes d’Urgell. Amb una superfície d’uns 5.300m2, formarà part de les andanes i s’hi ubicarà un dels accessos a l’estació. Actualment, ja s’ha acabat l’estructura de formigó armat i s’estan executant les instal·lacions, l’acabat de coberta i l’accés pel carrer Comtes d’Urgell. També s’ha començat el tancament de la façana amb l’andana d’ADIF.


  1. Part nova: Correspon a un edifici de nova construcció en el xamfrà entre la Plaça Ramon Berenguer IV i el carrer Príncep de Viana. En aquests moments, en quant a l’estructura, ja s’ha acabat la part metàl·lica i només queda pendent per fer la coberta de formigó posttesada de l’entrada d’autobusos. S’està treballant en instal·lacions, acabats interiors i façanes. Per aquest punt accediran els autobusos a l’estació i acollirà una cafeteria i un espai de coworking.


  1. Sales tècniques: Consta de dos mòduls, en els quals ja s’ha acabat l’estructura de formigó. En aquest moments es treballa amb les instal·lacions i tancaments.



En la part exterior, a la coberta dels coberta dels Docs, ja s’han acabat els aïllaments i s’està treballant en l’acabat amb rajola ceràmica. D’altra banda, es continua treballant en la restauració de la façana que dona a l’andana de l’estació del ferrocarril.


Característiques de l’estació

L’accés principal a la instal·lació es situarà a la plaça Berenguer IV, on es formarà un nucli d’intercanvi de diversos modes de transport: autobusos interurbans i urbans, tren d’alta velocitat i convencional, taxi, mobilitat a peu i també vehicle particular. El nou edifici per a l’estació d’autobusos s’implantarà a la plaça tot establint una relació amb el de la terminal de trens.


Es planteja l’accés a l’estació a través d’un volum singular de vidre que s’eleva per sobre de l’alçada de la coberta dels Docs i que permeti la visió de la façana rehabilitada dels Docs també des de l’exterior. En aquest espai, s’ubicaran els mostradors d’informació i des d’aquí s’accedirà, al vestíbul de taquilles i a l’espai d’andanes També s’ha previst un espai mirador a la part superior del vestíbul de l’estació que, en un futur, es preveu destinar a usos culturals i socials.


La zona d’andanes de l’estació ocuparà una àrea de prop de 9.300 m2; una part estarà integrada per l’edifici dels Docs i la resta es completa amb una zona de nova construcció a la parcel·la sense edificar adjacent al carrer Comtes d’Urgell. En total, aquest espai disposarà de 28 andanes.


A més de l’accés principal, l’estació comptarà amb un segon accés per a vianants a l’altre extrem de l’edifici, al carrer Comtes d’Urgell, facilitarà l’accés a l’estació de la població resident als barris de Balàfia i Pardinyes. En estar a una cota elevada respecte del carrer Príncep de Viana, aquest accés comptarà amb escales fixes i un ascensor. D’altra banda, la instal·lació comptarà amb un accés, cobert, exclusiu per autobusos, al carrer Príncep de Viana.

3
Imatges
Imatges
1
Fitxers adjunts
Fitxers adjunts