- El cap de l’Executiu anuncia que el Govern impulsarà una estratègia d’internacionalització de l’economia catalana per al període 2026-2030
- Amb la voluntat d’afavorir l’adaptació del teixit empresarial català al nou paradigma del comerç internacional es fixa l’objectiu d’assolir 2.000 noves empreses que comencin a exportar
- El Govern també ofereix una resposta immediata a la situació aranzelària amb l’activació aquest dilluns d’ajuts fins a 90.000 euros a través d’ACCIÓ (Departament d’Empresa i Treball) per a la diversificació de mercats, l’impuls a les exportacions i el seu creixement
El president de la Generalitat de Catalunya, Salvador Illa, ha anunciat aquest dilluns que el Govern prepara una estratègia d’internacionalització per a l’economia catalana per al període 2026-2030 on ha declarat que el Govern vol “posar el motor econòmic internacional de Catalunya al màxim rendiment”.
El cap de l’Executiu ha reconegut que a Catalunya “tenim una economia internacionalitzada, unes empreses sòlides i reconegudes arreu”, i és per això que el Govern de la Generalitat, treballa per fer “tot allò que estigui al nostre abast per ajudar al món de l'empresa, per reconèixer el seu paper i per ajudar-lo”.
El president Illa ha manifestat que el Govern està treballant en una nova estratègia d'internacionalització de l'economia per "definir una actuació propositiva, estructural, de mirada àmplia, a llarg termini i sòlida i robusta" per a les empreses catalanes. A més, Illa ha apuntat que des d'aquest dilluns es pot demanar els ajuts de fins a 90.000 euros per a la diversificació de mercats.
El cap del Govern ha assenyalat que “l'únic camí és el de la col·laboració institucional” per tal de “ser més forts i més eficaços” i ha afirmat que “la Unió Europea ha de tenir ambició”.
L’acte, que s’ha celebrat al Saló Sant Jordi amb empreses i entitats del món empresarial, el president Illa, acompanyat pels consellers d’Empresa i Treball, Miquel Sàmper, i el conseller d’Agricultura, Ramaderia i Pesca, Òscar Ordeig, ha remarcat la necessitat de la col·laboració públicoprivada per dur a terme una tasca que permeti l’adaptació del teixit empresarial català al nou paradigma del comerç internacional. En aquest sentit, s’han fixat objectius ambiciosos per a l’horitzó del 2030 com ara:
· Mantenir el lideratge en el volum d’exportacions a l’Estat (actualment, el 26%)
- Aconseguir que 2.000 noves empreses comencin a exportar
- Sumar 300 noves empreses catalanes amb filials a l’exterior per arribar a les 3.500
Aquesta estratègia, que ha de marcar el full de ruta compartit en les polítiques de suport a la internacionalització dels propers 5 anys, serà el resultat d’un procés de debat i consens amb els principals agents econòmics i socials, públics i privats. De fet, el president ha recordat que la setmana passada ja es van realitzar trobades entre representants del Govern i els sectors més afectats pels aranzels, com el químic, el farmacèutic, el metal·lúrgic o el del vi i el cava. Fruit d’aquest debat s’establirà una nova arquitectura de suport publicoprivat per reforçar la competitivitat exterior de Catalunya.
La nova estratègia d’internacionalització perquè les empreses catalanes liderin els mercats internacionals estarà dissenyada per ACCIÓ, l’agència per la competitivitat de l’empresa del Departament d’Empresa i Treball. De fet, el detall d’aquestes iniciatives es presentarà durant la gran trobada anual de les empreses catalanes internacionalitzades, ‘Beyond Catalonia’, el proper 11 de novembre.
Avui, el president Illa ha avançat que aquesta estratègia inclourà un nou programa publicoprivat per a la iniciació a l’exportació, que estarà disponible a partir del mes de gener. Aquest programa pretén estimular una major base exportadora catalana, atès que actualment només 4 de cada 10 empreses exportadores esporàdiques continuen exportant l’any següent.
Activació d’ajuts a la internacionalització
Més enllà dels plans per al suport a llarg termini, el president Illa també ha anunciat que des d’aquest dilluns ja es poden sol·licitar els ajuts a la internacionalització gestionats per ACCIÓ, tal com es va anunciar abans de l’estiu.
Així doncs, les empreses ja poden accedir a línies d’ajut de fins a 90.000 euros per a la diversificació de mercats, l’impuls a les exportacions o el creixement. Concretament, ja es pot accedir a les següents línies d’ajuts:
- Ajuts a la multilocalització per a la creació de filials a l’exterior. Amb un pressupost total de 9 milions d’euros, permetrà a les empreses optar a un import màxim de 80.000 euros per projecte.
- Ajuts de promoció internacional. Dotada amb un pressupost total de 8 milions d’euros, oferirà un import màxim de 30.000 euros.
- Ajuts de creixement i canvi estratègic. Es dota amb 4,5 milions d’euros per tal d’impulsar l’augment de la dimensió del teixit empresarial català amb ajuts de fins a 90.000 euros.
- Cupons d’Internacionalització. S’ampliarà en 1,5 milions d’euros el pressupost inicial de 2 milions d’euros obert el mes de maig. Ofereixen un ajut màxim de fins a 10.500 euros perquè l’empresa desenvolupi la seva estratègia d’internacionalització i planifiqui el procés exportador més adient per a l’empresa.
El Govern de la Generalitat participarà en la trobada organitzada pel Ministeri d’Economia el proper 17 de setembre a València on compartirà les mesures preses pel Govern i traslladarà les propostes realitzades per les empreses dels sectors més afectats.
Context marcat pels aranzels dels EUA
Totes aquestes actuacions se cenyeixen en un context global marcat per la crisi aranzelària generada pel govern dels Estats Units. Una situació que, així i tot, no ha impedit el creixement de les vendes de Catalunya a l’exterior durant el primer semestre del 2025, que han augmentat un 1,4% respecte el mateix període del 2024.
Un creixement que és especialment rellevant en un context marcat pels aranzels dels EUA a les importacions de productes europeus, situats en un 15% després de l’acord a què va arribar el país nord-americà amb la Unió Europea a finals de juliol. En aquest context, des del mes de gener, ACCIÓ va activar el servei “Adapta’t als nous Estats Units”, que ha assessorat fins al moment de manera personalitzada més de 200 empreses catalanes que venen en aquest mercat. Alhora, més de 700 empreses han participat o assistit a diversos seminaris organitzats per l’agència per informar-se de les novetats aranzelàries i per formar-se en aspectes tècnics com els contractes o la gestió duanera.
A banda, ACCIÓ ha reforçat la seva xarxa d’Oficines Exteriors per tal d’ajudar les empreses a diversificar mercats, amb la bonificació de nous projectes. L’objectiu de l’agència és que aquest 2025 es duguin a terme un centenar d’actuacions internacionals per acompanyar i fomentar la presència al món de les empreses catalanes, incloent-hi la participació en fires internacionals, missions comercials, trobades de negoci B2B o accions de promoció per accedir a nous mercats.
