1. El cap de l’Executiu ha inaugurat el primer sistema de subministrament elèctric a vaixells en una terminal de contenidors d’un port de la Mediterrània
  2. En la fase pilot, que durarà dos anys, el sistema OPS permetrà reduir en 2.500 tones anuals de CO2 les emissions dels vaixells que arriben al Port de Barcelona
El president, arribant al Port de Barcelona. Fotografia: Jordi Bedmar
El president, arribant al Port de Barcelona. Fotografia: Jordi Bedmar
{"name":"2024/07/12/13/26/55dc8de2-30c5-4f4e-ab9d-0c77899d7f5d.jpg","author":"Jordi Bedmar","type":"0","location":"0","weight":"220406"}

El president en funcions de la Generalitat, Pere Aragonès i Garcia, ha presidit aquest matí al Port de Barcelona la inauguració del primer sistema de subministrament elèctric a vaixells en una terminal de contenidors d’un port de la Mediterrània. Una posada en marxa amb la qual el president ha assegurat que “tornem a demostrar el lideratge de Catalunya en el conjunt d’Europa i, especialment, en l’àmbit del Mediterrani”, i que ens situa de nou “com un país que, davant dels reptes globals, aportem solucions”.

“Aquest projecte és clau, no només per al futur del port de Barcelona, sinó que és fonamental per l'estratègia de futur del propi país i per l'estratègia de futur de Catalunya, ha remarcat. I ha afegit que, amb aquesta iniciativa pionera, “liderem la innovació, liderem la transició energètica en els ports del Mediterrani, liderem la transformació verda i liderem la lluita contra el canvi climàtic”. Una realitat que “converteix el Port de Barcelona en un referent de com hem d’avançar el conjunt d’infraestructures portuàries”.

En la fase pilot, que durarà dos anys, el sistema Onshore Power Supply (OPS), ubicat a la terminal de contenidors Hutchison Ports BEST, permetrà reduir en 2.500 tones anuals de CO₂ les emissions dels vaixells que arriben al Port de Barcelona. El president ha destacat que “aquesta és només la primera passa”, perquè el projecte Nexigen, finançat gràcies als Fons Europeus, “té l’objectiu de reduir un 50% les emissions de CO₂ fins al 2030 i convertir-se en un port neutre d’emissions el 2050”.

En aquest sentit, l’OPS és el primer que es desplega en el marc del pla Nexigen que, amb 200 milions d’euros d’inversió, permetrà electrificar tots els molls del Port de Barcelona i reduir les emissions de l’activitat portuària. Es tracta d’un projecte pilot que servirà per conèixer de primera mà les necessitats d’aquest servei pioner i permetrà als clients del Port de Barcelona ser més sostenibles i avançar conjuntament cap a la descarbonització.

El president al Port de Barcelona{"name":"2024/07/12/13/27/241e0653-279c-4127-ad7f-d6190fd156e9.jpg","author":"Jordi Bedmar","type":"0","location":"0","weight":83658}

El president ha assegurat que el nou sistema de càrrega permet avançar “cap a un port més sostenible, més modern i més competitiu”, i ha insistit que, “per oferir futur i continuar sent competitius, el Port ha d'emprendre de forma molt decidida el camí de la transformació verda en línia amb els passos que estem fent des del conjunt del país”.

En presència del president del Port, Lluís Salvadó, de la consellera de Territori, Ester Capella, i del president del comitè de sostenibilitat del grup Hutchinson, Clemence Cheng, Aragonès ha volgut “posar en valor i agrair la voluntat transformadora del Port de Barcelona” i, alhora, destacar “el compromís del grup Hutchinson amb el Port i amb el país”.

In the Port of Barcelona, the President of Catalonia, Pere Aragonès i Garcia, presided over the inauguration of the first electrical supply system for ships in a container terminal of a Mediterranean port. A launch with which the president assured that “we are once again demonstrating Catalonia’s leadership in Europe as a whole, and especially in the Mediterranean area”, and which once again positions us “as a country that, in the face of global challenges, provides solutions”.

“With this pioneering initiative,” said Aragonès, “we are leading innovation, we are leading the energy transition in Mediterranean ports, we are leading the green transformation and we are leading the fight against climate change”.

In the pilot phase, which will last two years, the Onshore Power Supply (OPS) system, located at the Hutchison Ports BEST container terminal, will enable a reduction of 2,500 tonnes of CO₂ emissions per year from ships arriving at the Port of Barcelona. The President stressed that “this is only the first step”, because the Nexigen project, financed thanks to European funds, “aims to reduce CO₂ emissions by 50% by 2030 and make the Port of Barcelona an emission-neutral area by 2050”.

Specifically, Nexigen has received 200 million euros in investment, and will enable electrification of all the docks in the Port of Barcelona and a reduction in emissions from port activity. This is a pilot project that will provide first-hand knowledge of the needs of this pioneering service and will enable Port of Barcelona clients to be more sustainable and move jointly towards decarbonisation.